Świat cyfrowy zmienia się na naszych oczach. I to w tempie na niespotykaną do tej pory skalę. Kompetencje, jakie zdobywasz dziś, za kilkanaście lat mogą okazać się całkowicie nieprzydatne. Zarazem jedno wydaje się pewne. Aby nadążyć za pędzącym światem, musisz dobrze czuć się w cyfrowej rzeczywistości. I to bez względu na to, czy pracujesz w supermarkecie, przyjmujesz pacjentów w prywatnym gabinecie, czy rozwijasz własną markę w mediach społecznościowych. Innymi słowy, jeśli chcesz utrzymać się na szeroko pojętym na rynku pracy, w pewnym sensie musisz stać się informatykiem.
Na czym polega cyfryzacja życia?
Rozejrzyj się dookoła. W zasadzie nie ma dziś branży, która funkcjonuje poza cyfrowym światem. Chcesz umówić się do fryzjera? Wystarczy kilka kliknięć w aplikacji. Jedziesz do mechanika sprawdzić, co stuka w twoim samochodzie? Na warsztacie auto zostanie podłączone do komputera, który wykryje usterkę. Idziesz do lekarza? Możesz zapomnieć o papierowym L4. Informacja o twoim chorobowym zostanie automatycznie przesłana do pracodawcy i ZUS-u.
Najmocniej przekonaliśmy się o tym w ostatnich latach, gdy za sprawą lockdownu zostaliśmy zamknięci w domach. Nagle, dosłownie w ciągu kilku tygodni, tysiące pracowników musiało przestawić się na pracę zdalną, a uczniowie na e-lekcje. Większość z nas przeszła wtedy przyśpieszony kurs komputerowy. A to dopiero początek, ponieważ zwrot ku cyfryzacji jest jednym z najsilniejszych trendów XXI wieku i dotyczy w zasadzie każdej dziedziny naszego życia. Co z tego wynika?
Jednymi z najważniejszych kompetencji przyszłości będą: zdolność adaptacji do zmieniających się warunków oraz kompetencje cyfrowe.
Czym są kompetencje cyfrowe?
Kompetencje cyfrowe to zbiór umiejętności związanych z krytycznym i odpowiedzialnym korzystaniem z technologii cyfrowych oraz wykorzystywaniem ich na co dzień. Tego rodzaju kompetencje stają się niezbędne w procesie uczenia się, pracy, a także w udziale w życiu społecznym.
Co ważne, kompetencje cyfrowe to nie tylko umiejętność obsługi komputera i kilku prostych programów. To także, a wręcz przede wszystkim umiejętności polegające na:
– korzystaniu z dostępnych danych i informacji,
– porozumiewania się i współpracy za pomocą technologii cyfrowych,
– tworzeniu treści cyfrowych,
– programowaniu,
– cyberbezpieczeństwie.
Przyjrzyjmy się im bliżej.
Na czym polega umiejętne korzystanie z dostępnych danych i informacji?
Dawniej problem był brak dostępu do informacji. Dziś jesteśmy wręcz zalewani danymi, a kluczowe znaczenie ma ich poprawna analiza i wyciąganie właściwych wniosków. A tego zdecydowanie nie ułatwiają produkowane na masową skalę fake newsy, które mają za zadanie wpływać na opinię publiczną. Umiejętność odróżniania faktów od fałszywych informacji oraz analiza danych stają się jednymi z najbardziej pożądanych kompetencji najbliższych lat.
Na czym polega cyfrowa komunikacja w pracy?
Pandemia pokazała, że większość spotkań, które jeszcze do niedawna odbywały się osobiście, można przenieść do internetu. Dotyczy to spotkań i negocjacji biznesowych, szkoleń, a nawet wizyt lekarskich. Umiejętność sprawnego komunikowania się ze współpracownikami i klientami za pomocą nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych stała się jedną z podstawowych kompetencji, bez której trudno będzie odnaleźć się na rynku pracy.
Na czym polega tworzenie treści cyfrowych?
Cyfrowy świat potrzebuje cyfrowych treści. Nawet jeśli prowadzisz biznes stacjonarny, musisz być obecny w sieci w taki, czy inny sposób. Własna strona internetowa, aktywne konto na platformach społecznościowych, czy chociażby wizytówka w Google Moja Firma to minimum, aby zaistnieć w świadomości klientów. Z kolei od pracowników pracodawcy wymagają sprawnego poruszania się po cyfrowym i obsługi internetowych kanałów komunikacji marki z klientami.
Na czym polega programowanie?
Zapotrzebowanie rynku na specjalistów IT nieustannie rośnie. Część firm decyduje się na zatrudnienie profesjonalistów bezpośrednio w swojej firmie, ale coraz większą popularnością cieszy się outsourcing pracowników IT, który pozwala na elastyczne korzystanie z usług programistów zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem.
Na czym polega cyberbezpieczeństwo?
Mówiąc, że każdy aspekt naszego życia podlega cyfryzacji, mamy również na myśli szeroko pojętą przestępczość. Bez odpowiednich zabezpieczeń każdy może stać się ofiarą oszustwa, szantażu, kradzieży tożsamości, czy informacji o klientach. Zapewnienie bezpieczeństwa danych, kontrola dostępu do informacji i szyfrowanie danych to obecnie codzienność mniejszych i większych firm. Natomiast świadomość występujących zagrożeń i wynikająca z niej ostrożność w posługiwaniu się technologią komputerową to umiejętność, którą powinien posiąść pracownik każdego szczebla.
Jak odnaleźć się w cyfrowym świecie?
Obecnie nawet najprostsze codzienne czynności wymagają choćby minimalnej znajomości informatyki. Nie mówiąc już o prowadzeniu firmy czy poszukiwaniu pracy. Nie wierzysz? Przygotowanie odpowiedniego CV, pozyskanie klientów, czy przygotowanie produktów w dowolnej branży jest w zasadzie niemożliwe bez udziału nowoczesnych technologii cyfrowych.
Oznacza to, że przewagę na rynku pracy i w biznesie będą miały osoby, które doskonale rozumieją potrzebę funkcjonowania w świecie cyfrowym, a przede wszystkim potrafią się sprawnie po nim poruszać. A nie da się ukryć, że jest to spore wyzwanie, biorąc pod uwagę, jak szybko nowe technologie zastępowane są przez jeszcze kolejne innowacje. Kto będzie w stanie nadążyć za tymi zmianami, ten wygra.
Dziś właściciel firmy musi być dobrym strategiem, prawnikiem, finansistą, marketingowcem, grafikiem i informatykiem lub może większość zadań oddelegować zatrudnionym przez siebie pracownikom. Jednak jest jeszcze jedna opcja: outsourcing. Skontaktuj się z nami, jeśli poszukujesz specjalistów IT, którzy będą realizowali twoje projekty zgodnie z twoim zapotrzebowaniem.
Porozmawiajmy o Twoim projekcie. Skontaktuj się z nami.