Zarządzanie projektami i produktem to jedne z najważniejszych działań w biznesie, w tym oczywiście w branży IT. Jednakże nie każdy wie, z czym faktycznie wiąże się rola kierownika projektu i czym różni się ona od roli kierownika ds. produktu. Z dzisiejszego artykułu dowiecie się, jakie zadania wykonuje Project Manager, czym jego rola różni się od roli Product Managera oraz jakie kompetencje powinna posiadać osoba, która planuje karierę w obrębie któregoś z tych stanowisk. 

Kim jest Project Manager?

Zacznijmy od teorii. Zarządzanie projektami to proces wdrażania metod, umiejętności i doświadczenia do kierowania pracą zespołu w celu osiągnięcia określonego KPI. Wszystko odbywa się jednakże w ramach określonych ograniczeń, takich jak zakres projektu, czas i budżet.

Project Managerowie to osoby, które organizują, planują i realizują projekty na czas, osiągając przy tym doskonałe wyniki. Bycie kierownikiem projektu zawsze oznacza dużą odpowiedzialność, bez względu na to, jak wygląda dany projekt. To właśnie od Project Managera w największym stopniu ostatecznie zależy sukces i porażka danego przedsięwzięcia, co oczywiście przekłada się na “być albo nie być” przedsiębiorstwa, które go zatrudnia. 

Kierownicy projektów są potrzebni praktycznie w każdej branży. Niezależnie od tego, czy jest to turystyka, marketing, nieruchomości czy IT. Praktycznie każda firma pracuje nad konkretnymi projektami. 

Project Manager – zadania i obowiązki

Rola kierownika projektu jest niezwykle złożona. Przyjrzyjmy się typowym zadaniom i obowiązkom PM’a aby lepiej zrozumieć, na czym dokładnie polega jego rola. 

Każdy projekt można podzielić na pięć etapów: inicjacja, planowanie, realizacja, kontrola i zamknięcie. Kierownicy projektów zaangażowani są praktycznie w każdy z nich. 

  1. Na początku rola PMa polega na określeniu zakresu danego projektu – już od samego początku musi myśleć o końcowym celu pod kątem terminów, kosztów, budżetu, zasobów oraz oczekiwań firmy i klienta. 
  2. Kolejnym etapem jest planowanie projektu i zebranie zespołu przy upewnieniu się, że każda osoba pracująca nad projektem jest świadoma obowiązków, które należy wykonać. 
  3. Później przychodzi czas na kontrolę projektu, czyli proces monitorowania postępów i wydajności całego zespołu oraz upewnienie się, że wszystko odbywa się zgodnie z ustalonym budżetem i określonymi terminami.
  4. Inne istotne zadania to dokumentowanie postępów projektu i komunikowanie go klientom oraz członkom zespołu, ocena ryzyka i reagowanie na zmiany oraz wszelkie problemy, które mogą wystąpić podczas realizacji projektu. 
  5. Ostatnim zadaniem PM’a jest zamknięcie swoich projektów, przekazanie ich i ewentualne przeglądanie w przyszłości, w ramach inspiracji dla kolejnych działań. 

Cechy dobrego Project Managera

Biorąc pod uwagę fakt, że rola PM’a jest niezwykle złożona, zatrudnienie kompetentnej osoby na to stanowisko nie jest łatwym zadaniem. Jakie umiejętności powinien posiadać dobry Project Manager? Taka osoba powinna być przede wszystkim skutecznym liderem – głównym celem każdego PM’a jest kierowanie zespołem w taki sposób, by doprowadzić go do określonego celu. W same kompetencje kierownicze wchodzi zaś wiele aspektów: od rekrutacji i szkoleń po coaching, zarządzanie i rozwiązywanie problemów kadrowych. 

Kolejną istotną umiejętnością jest wysoka kompetencja komunikacyjna. Skuteczny PM musi doskonale dogadywać się z różnymi osobami: klientami, sponsorami, kolegami z zespołu czy dostawcami. Niezbędna okazuje się również doskonała organizacja pracy własnej oraz znakomita umiejętność zarządzania czasem. 

Product Manager a Project Manager 

Zarządzanie projektami jest bardzo istotne, ale równie ważna może okazać się umiejętność tworzenia produktów, które świetnie zaspokajają potrzeby klientów. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie – kogo warto zatrudnić w pierwszej kolejności? Project managera, który będzie umiejętnie zarządzał całym procesem czy product managera, który zajmie się wprowadzaniem innowacyjnych produktów do firmy? A może każdy z nich powinien znaleźć dla siebie miejsce w nowoczesnym przedsiębiorstwie? 

W pierwszej kolejności skupmy się na tym, co łączy obie te role. Zarówno Product Managerowie, jak i Project Managerowie muszą posiadać doskonałe zdolności przywódcze oraz wykazywać wysoki poziom pewności siebie, by skutecznie poprowadzić swoje zespoły do sukcesu. Każdy z nich powinien również wykazywać doskonałe umiejętności zarządzania czasem, by właściwie opracować harmonogram projektu i realizować swoje zadania w ramach określonych terminów. 

Mogłoby się wydawać, że zarządzanie projektem a zarządzanie produktem to w zasadzie to samo. Błąd! Mimo tego, że niektóre kompetencje i obowiązki nakładają się na siebie, istnieją też spore różnice związane z każdą z tych ról. 

W skrócie: kierownik ds. produktu koncentruje się na tym, co tworzymy i dlaczego tworzymy właśnie określony produkt. Natomiast kierownik projektu skupia się głównie na tym, w jaki sposób i do kiedy możemy zrealizować dany projekt. 

Konkretne projekty mają określony czas, zakres oraz budżet, natomiast produkt nie musi funkcjonować w tak określonych ramach. Istnieje możliwość ciągłego rozwoju produktu w obrębie danej marki. 

Odpowiedzialność Product Managera

Kierownik ds. produktu jest odpowiedzialny przede wszystkim za fizyczny lub produkt, który dostarcza dana firma. Jego kluczowym zadaniem jest przede wszystkim rozumienie danego produktu oraz opracowanie ogólnego planu strategicznego – wdrożenia i sprzedaży. Product Manager musi wprowadzić produkt i utrzymać go przez cały cykl działania, nawet po jego wydaniu. Jest odpowiedzialny za ciągły rozwój produktu. Wciąż dodaje nowe funkcje i pracuje nad jego ulepszeniem. Rola kierownika ds. produktu jest podobna do roli dyrektora generalnego, ponieważ działania koncentrują się głównie na strategii. Istotne jest przede wszystkim tworzenie bazy klientów i doskonałe rozumienie ich potrzeb. Wysokie umiejętności zarządzania zespołem oraz kompetencje komunikacyjne nie są aż tak istotne, jak w przypadku roli Project Managera, ponieważ kierownik ds. produktu nie zawsze odpowiada za zarządzanie danym zespołem. Product Manager to zajęcie bardziej niezależne i samodzielne, niż Project Manager. 

Product Manager a Project Manager – w której roli odnajdziesz się najlepiej?

Wygląda na to, że mimo podobieństw, te dwa zajęcia wymagają nieco innych kompetencji. Jak wybrać to, które bardziej Ci odpowiada? Wszystko zależy od Twoich naturalnych predyspozycji oraz preferencji. Zastanów się, co sprawia, że realizujesz się zawodowo: czy jesteś kimś, kto ceni różnorodność i wielozadaniowość, a przy tym potrafi dotrzymywać ustalonych terminów? A może bliżej Ci do osoby, która doskonale odnajduje się w pracy wymagającej dużej skrupulatności i skupienia na szczegółach? Odpowiedź na te pytania to dobry wstęp do określenia, która ścieżka kariery będzie dla ciebie bardziej odpowiednia. 

Bycie Product Managerem wymaga dużych umiejętności strategicznego myślenia, skupienia na szczegółach i zarządzania konkretnym, wytyczonym procesem. Bycie Project Managerem doskonałej umiejętności pracy z ludźmi oraz wielozadaniowości, a przy tym terminowości. 

Niezależnie od tego, którą ścieżkę wybierzesz, zapotrzebowanie na obie role wciąż jest bardzo wysokie, również w obrębie całej branży IT. Firma bez Product Managera nie będzie posiadała wizji produktów, które dostarcza i będzie miała trudności z określeniem właściwego kierunku działania. Natomiast firma, która nie zatrudnia Project Managera, może mieć problem z dostarczeniem swoich produktów i usług na czas oraz komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną. 

W ostatecznym rozrachunku wychodzi na to, że zarówno kierownicy produktu, jak i projektu są osobami, które mają kluczowy wpływ na sukces firmy. Dlatego, jeśli widzisz w sobie predyspozycje do wykonywania któregoś z tych zawodów, warto wziąć to pod uwagę przy planowaniu własnej kariery.